11.04.2022. Konkurences padome saņēma fiziskas personas apvienošanās ziņojumu par plānotās izšķirošās ietekmes iegūšanu pār SIA “Rixjet” un SIA “Rixjet Riga”.
Fiziskās personas darbība Latvijā ir saistīta ar elektroenerģijas ražošanu, sava vai nomāta nekustamā īpašuma izīrēšanu un pārvaldīšanu, kravu transportēšanu pa dzelzceļu, pārējās dzelzceļa transporta palīgdarbību veikšanu, ritošā sastāva tehnisko apkopi, savu mežu īpašumu apsaimniekošanu, lauksaimniecības zemju iznomāšanu un apsaimniekošanu, gaišo naftas produktu kā dīzeļdegvielas, benzīna, petrolejas, reaktīvās degvielas un šķīdinātāja benzīna frakciju pieņemšanu, īslaicīgo uzglabāšanu un tālāko nosūtīšanu, naftas produktu kravu tranzīta un naftas produktu uzglabāšanas pakalpojumu sniegšanu, naftas produktu, t. sk. aviācijas degvielas, vairumtirdzniecību Baltijas reģionā. Latvijā darbojas vairāki uzņēmumi, kuros konkrētajai fiziskajai persona ir izšķiroša ietekme: SIA “EKO KURSA”, SIA “PROPERHOUSE”, SIA “NAFTIMPEKS”, SIA “PARS TERMINĀLS”, SIA “PARS ECO”, SIA “Infrastructure Service”, AS “ERSTE EG”, SIA “EGĻU MEŽNIECĪBA”, SIA “ALBALAT”, SIA “Kuula trading”, “Undoz Ventures Limited” un “Balticpetroleum Limited”.
SIA “RIXJET” saimnieciskā darbība ir saistīta ar aviācijas degvielas iegādi, degvielas piegādi aviosabiedrībām un ar to saistītu pakalpojumu sniegšanu. Savukārt SIA “RIXJET RIGA” sniedz naftas produktu pārkraušanas pakalpojumus starptautiskajā lidostā “Rīga”. Pārkraušanas pakalpojumos ietilpst: naftas produktu transportēšana, uzglabāšana noliktavās, kvalitātes kontrole, uzpildīšana gaisa kuģos un muitas procedūru veikšana.
Apvienošanās dalībnieki darbojas vertikāli saistītajos tirgos – aviācijas degvielas uzpildes pakalpojumu lidsabiedrībām sniegšanas tirgū starptautiskās lidostas “Rīga” teritorijā, aviācijas degvielas uzpildes un uzglabāšanas infrastruktūras pārvaldīšanas un apsaimniekošanas tirgū starptautiskās lidostas “Rīga” teritorijā, kā arī aviācijas degvielas vairumtirdzniecības tirgū. Tādējādi apvienošanās rezultātā notiks šajā procesā iesaistīto uzņēmumu vertikālā integrācija.
Konkurences padomei viena mēneša laikā no ziņojuma saņemšanas dienas ir jāpieņem lēmums a) par apvienošanās atļaušanu, aizliegšanu vai atļaušanu ar saistošiem noteikumiem vai b) papildu izpētes uzsākšanu. Ja lietā nepieciešama padziļināta papildu izpēte, lēmuma pieņemšanas termiņš var tikt pagarināts līdz četriem mēnešiem no ziņojuma saņemšanas dienas.
Uzņēmumi, kas varētu sniegt būtisku un pamatotu viedokli par plānotās apvienošanās ietekmi uz tirgu un konkurenci tajā, aicināti sazināties ar Konkurences padomi.
Lai aizsargātu apvienošanās dalībnieku komercinformāciju par to darbības plāniem, Konkurences padomes mājaslapā tiek publicēti tikai apvienošanās darījumā iesaistīto uzņēmumu nosaukumi. Plašāku informāciju par apvienošanās darījuma būtību var izvēlēties sniegt paši apvienošanās dalībnieki.
Konkurences padomes atļauja apvienošanās darījumiem nepieciešama, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 30 000 000 eiro un vismaz 2 apvienošanās dalībnieku apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 1 500 000 eiro.
Valstiska lielo apvienošanās darījumu kontrole nepieciešama, lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā. Tādējādi tiek saglabāts konkurences dzinējspēks, kas nepieļauj nepamatotu cenu pieaugumu, veicina izvēles un kvalitātes kāpumu, kā arī tautsaimniecības izaugsmi kopumā.
Pēc tirgus analīzes Konkurences padome atļauj darījumus, kuru rezultātā netiek būtiski samazināta konkurence. Apvienošanās var tikt atļauta arī tad, ja iespējamo kaitējumu konkurencei var novērst, paredzot apvienošanās dalībniekiem saistošus noteikumus, kas regulē to darbību tirgū. Apvienošanās, kuru rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence un apvienošanās dalībnieku piedāvātie saistošie noteikumi nenovērš negatīvās sekas konkurencei, tiek aizliegtas.