Lai veicinātu godīgu konkurenci digitālajos tirgos, Eiropas Savienībā (ES) 2022.gada 1.novembrī spēkā ir stājusies Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2022/1925 par konkurējošiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē jeb Digitālo tirgu akts (DTA).
DTA ir unikāls ES mēroga tiesību instruments, kura mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgus konkurences apstākļus uzņēmumiem, kas darbojas digitālajā vidē, un nosaka skaidrus uzvedības noteikumus lielākajām digitālajām platformām, kuras DTA ietvaros tiek sauktas par vārtziņiem (“gatekeepers”). Vārtziņiem, salīdzinot ar mazākiem uzņēmumiem, piemīt ievērojama spēja ietekmēt konkurenci digitālajā tirgū, tostarp īstenojot praksi, kas kaitē vārtziņu pakalpojumu lietotājiem, kas var būt gan komerciāli lietotāji, gan patērētāji.
Svarīgi, ka DTA tikai papildina, bet neietekmē konkurences noteikumu piemērošanu, tādējādi nemainot Konkurences padomes pilnvaras sodīt vārtziņus, piemēram, par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.
2023. gada 2. maijā tika uzsākta pirmo vārtziņu noteikšanas procedūra. Tās ietvaros uzņēmumi, kuri atbilst vārtziņa noteikšanas kritērijiem par to divu mēnešu laikā ziņo Eiropas Komisijai (EK), kura 45 darba dienu laikā novērtē, vai uzņēmumam ir piešķirams vārtziņa statuss. Pēc EK lēmuma par vārtziņa statusa noteikšanu, uzņēmumam sešu mēnešu laikā ir jāuzsāk ievērot vārtziņa pienākumi un aizliegumi, kas noteikti DTA.
Kādas platformas tiek uzskatītas par vārtziņiem?
2023. gada 5. septembrī EK pieņēma vairākus lēmumus, nosakot pirmos uzņēmumus, kuriem piešķirams vārtziņa statuss, tie ir: Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta un Microsoft. Šiem uzņēmumiem ir obligāti jānodrošina DTA noteikto prasību izpilde attiecībā uz to sniegtajiem pamatpakalpojumiem sākot ar 2024. gada 6. martu.
Lēmumus par vārtziņa statusa piešķiršanu pieņem EK. Par vārtziņiem tiek noteikti uzņēmumi, kuriem ir būtiska ietekme uz ES iekšējo tirgu, kuri sniedz kādu no DTA noteiktajiem pamatpakalpojumiem, darbojoties kā svarīga vārteja (“gateway”) starp komerciālajiem un galalietotājiem. Tāpat, lai pieņemtu lēmumu par vārtziņa statusa noteikšanu, EK ir jākonstatē, ka uzņēmuma ietekme ir ievērojama un noturīga.
Lai pamatotu augstākminētos kritērijus, EK izmanto kvantitatīvus rādītājus, kuru izpildes gadījumā uzņēmums ir nosakāms par vārtzini:
- uzņēmuma gada apgrozījums pēdējo trīs gadu laikā ES ir vismaz 7,5 miljardiem EUR vai tā vērtība ir vismaz 75 miljardi EUR;
- digitālajai platformai ir vismaz 45 miljoni galalietotāju mēnesī un 10 000 komerciālo lietotāju, kas veic uzņēmējdarbību;
- tas kontrolē vienu vai vairākus platformas pamatpakalpojumus (core platform services) vismaz trijās ES dalībvalstīs.
Gadījumā, ja EK konstatē, ka uzņēmums sniedz platformas pamatpakalpojumu, kā arī tam ir būtiska, ievērojama un noturīga ietekme uz iekšējo tirgu, bet tas nesasniedz DTA noteiktos apgrozījuma, vērtības vai lietotāju skaita kvantitatīvos kritērijus, EK vārtziņa statusa noteikšanai var pielietot kvalitatīvo analīzi. Šādā gadījumā, EK, veicot tirgus izpēti, novērtē, piemēram, uzņēmuma finansiālos rādītājus, lietotāju skaitu, lietotāju paradumus, lietotāju piesaisti, uzņēmuma uzņēmējdarbības modeli, korporatīvo struktūru un citus rādītājus, kas palīdz noteikt, vai uzņēmumam varētu būt ievērojama un noturīga ietekme ES tirgū.
Atbilstoši DTA par platformas pamatpakalpojumiem tiek uzskatīti šādi pakalpojumi:
- tiešsaistes starpniecības pakalpojumi,
- meklētājprogrammas,
- operētājsistēmas,
- tiešsaistes sociālie tīkli,
- video koplietošanas platformas pakalpojumi,
- ziņapmaiņa,
- mākoņdatošana,
- virtuālie asistenti,
- tīmekļa pārlūkprogrammas,
- tiešsaistes reklāmas, tostarp reklāmas starpniecības pakalpojumi.
EK noteiktie vārtziņi un to sniegtie pamatpakalpojumi DTA tvērumā
EK turpinās uzraudzīt vārtziņa statusa noteikšanas pamatojumu, kā arī nepieciešamības gadījumā lems par vārtziņa statusa piešķiršanu jauniem uzņēmumiem, kas atbildīs DTA noteiktajiem vārtziņu noteikšanas priekšnoteikumiem. DTA turklāt paredz tiesības EK atjaunināt gan platformas pamatpakalpojumu sarakstu, gan specifiski vārtziņiem noteiktos pienākumus, tādā veidā nodrošinot EK rīcības elastību.
Vārtziņiem noteiktās prasības
Lai sasniegtu DTA noteiktos mērķus, uzņēmumiem, kam ir piešķirts vārtziņa statuss, ir pienākums veikt gan aktīvas darbības DTA prasību nodrošināšanai, gan atturēties no noteiktu darbību veikšanas. Katram vārtzinim noteiktie pienākumi ir pielāgoti to uzņēmējdarbības modelim un konkrētai platformai.