Konkurences padome (KP), lai arī beidza izpēti lietā par divu uzņēmumu – SIA „DAKO” un SIA „RUVAR” – darbībām Rēzeknes pilsētas domes un SIA „Rēzeknes Namsaimnieks” rīkotajos iepirkumos par būvmateriālu, santehnikas un elektropreču piegādi, secināja, ka tajos ir deformēta konkurence, ko veicināja pašas Rēzeknes pašvaldības darbības. KP par pašvaldības negodprātīgo rīcību informēja Valsts kontroli un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM), kuras pienākums ir pārraudzīt pašvaldību darbības likumību.
Iepirkumos uzvar ar cenām zem pašizmaksas
SIA „DAKO” un SIA „RUVAR” no 2013. līdz 2018. gadam, piedaloties Rēzeknes pilsētas domes un SIA „Rēzeknes Namsaimnieks” rīkotajos iepirkumos, atsevišķām preču pozīcijām savos piedāvājumos norādīja cenas, kas ir zem tirgus vērtības. KP analizēja pavadzīmes un konstatēja, ka, jau izpildot pasūtījumu, lielākoties šīs preces vispār netika piegādātas, bet tika aizstātas ar precēm, kuras nebija norādītas tehniskajā specifikācijā. Savukārt piedāvājumos norādītās preces tika iegādātas par augstāku mazumtirdzniecības cenu, kas neatbilda sākotnējam piedāvājumam.
Šāda manipulēšana ar atsevišķām cenu pozīcijām ļāva abiem uzņēmumiem ilgstoši iegūt tiesības noslēgt iepirkumu līgumus. Tādējādi pārējie tirgus dalībnieki, kas iesniedza tirgus cenām atbilstošus piedāvājumus, tika nostādīti nevienlīdzīgās pozīcijās.
KP par šo negodprātīgo rīcību abiem uzņēmumiem izteikusi brīdinājumu.
Tehniskās specifikācijas tika sagatavotas formāli
Tāpat KP secināja, ka pasūtītājs neveica kontroli par iegādāto preču cenu atbilstību iepirkuma līgumā norādītajām cenām, iepirkumi pēc būtības bija fiktīvi un neatbilda to organizēšanas mērķim – iegūt izdevīgāko pretendentu piedāvājumu to savstarpējas konkurences apstākļos. Tādējādi publiskie resursi tika izlietoti nelietderīgi.
Papildus tam KP konstatēja, ka šajos iepirkumos jau gadiem ilgi ir gandrīz nemainīgas tehnisko specifikāciju pozīcijas, kas liecina, ka, visticamāk, netiek analizēta katra pasūtītāja vajadzības, bet tehniskās specifikācijas tiek sagatavotas formāli, izmantojot iepriekšējā nolikuma paraugu.
Piegādātāju apvienības izveide bija pašvaldības vēlme
KP, pārbaudot sākotnējās aizdomas par abu uzņēmumu iespējamo aizliegto vienošanos, konstatēja, ka abi uzņēmumi kopš 2015. gada Rēzeknes pilsētas domes iepirkumos savā starpā vairs nekonkurēja, jo izveidoja piegādātāju apvienību.
KP atklāja, ka arī apvienības izveide bija pasūtītāja vēlme, nevis objektīva tirgus dalībnieku nepieciešamība, jo līdz 2015. gadam abi uzņēmumi spēja izpildīt nolikuma prasības atsevišķi.
KP ieskatā, Rēzeknes pilsētas dome un tās kapitālsabiedrība „Rēzeknes Namsaimnieks” ir rīkojušās pretēji ne vien Publiskā iepirkuma likuma, bet arī Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma prasībām un mērķim, tādējādi par minēto situāciju KP informēja Valsts kontroli un VARAM.
Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama: „Konkurences padome aicina jebkuru publisku personu – valsts, pašvaldības un to kapitālsabiedrības – rīkot iepirkumus atbildīgi, nevis tikai “skata pēc”. Atgādinām, ka iepirkuma mērķis ir godīgā konkurencē izvēlēties tādu piedāvājumu, kas nodrošina maksimāli efektīvu publisko resursu izlietojumu. Tāpēc ir absolūti nepieļaujami, ka publiskais pasūtītājs, organizējot fiktīvus iepirkumus, pēc būtības ar savu rīcību deformē konkurenci.”