Publiskām personām – valstij, pašvaldībām un to kapitālsabiedrībām – rīkojot iepirkumus, ir rūpīgi jāizvērtē, lai to izstrādātās prasības visiem iepirkuma pretendentiem ir vienādi saprotamas. Konkurences padome (KP) veica pārrunas ar AS “Latvenergo”, lai novērstu dažādi interpretējamas iepirkumu nolikuma prasības, kā rezultātā AS “Latvenergo” ir pilnveidojis iekšējās procedūras, novēršot līdzīgu gadījumu atkārtošanās iespējamību.
KP tika saņemta sūdzība par konkurences ierobežošanu AS “Latvenergo” pērn vasarā izsludinātajā sarunu procedūrā “Transportlīdzekļu kontroles sistēmu nomas pakalpojuma iegāde”, kur savus piedāvājumus bija iesnieguši trīs pretendenti.
Pēc piedāvājumu iesniegšanas AS “Latvenergo” 2022. gada 13. septembrī visiem trīs pretendentiem nosūtīja uzaicinājumu pārskatīt iesniegto finanšu piedāvājumu un samazināt piedāvājuma cenu, nemainot citus piedāvājuma nosacījumus. Saņemot lūgumu samazināt cenas, uzņēmumiem bija zināmi visu pretendentu iesniegtie finanšu piedāvājumi. Tādējādi viens uzņēmums cenu samazināja, viens nemainīja, savukārt trešais, kas bija iesniedzis vislētāko piedāvājumu – palielināja cenu no 2,18 eiro uz 2,73 eiro. Neskatoties uz cenas palielinājumu, uzņēmums joprojām piedāvāja zemāko cenu un kļuva par iepirkuma uzvarētāju. Vienlaikus sūdzības iesniedzējs norādīja, ka pretendentu rīcībā nebija informācijas, ka ir veiktas izmaiņas iepirkuma apjomā, kas būtu pamats piedāvātās vērtējamās cenas pārskatīšanai un jauna piedāvājuma izteikšanai.
Konkurences padomes priekšsēdētājs Juris Gaiķis: “Pasūtītājam, rīkojot iepirkumu, ir jāpievērš īpaša uzmanība, lai iepirkuma nolikuma prasības visiem attiecīgā iepirkuma pretendentiem būtu vienādi saprotamas. Tādējādi nav pieļaujams, ka viens no pretendentiem veic cenas palielinājumu situācijā, kad pretendenti tiek aicināti sniegtās cenas samazināt. Akceptējot piedāvājumu, kurā piedāvātā cena ir paaugstināta, pirmšķietami netiek sasniegts publisko iepirkumu mērķis attiecībā uz pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu.”
Lai novērstu analoģisku situāciju veidošanos nākotnē, KP veica pārrunas ar AS “Latvenergo” un aicināja pārvērtēt iepirkumu procedūru prakses atbilstību publisko iepirkumu principiem, novēršot iespēju veikt cenas palielinājumu situācijās, kad pretendenti tiek aicināti cenu samazināt, nepieciešamībās gadījumā aktualizējot iekšējos normatīvos aktus. Vienlaicīgi AS “Latvenergo” tika aicināta vērtēt lietderību aicinājumiem sniegt finanšu piedāvājuma cenas samazinājumu zemsliekšņa procedūrās, ņemot vērā, ka pretendentiem jau sākotnēji būtu sniedzams piedāvājums par kādu pakalpojuma vai preces cenu, tie spēj piedāvāt.
Ņemot vērā, ka AS “Latvenergo” izpildīja KP noteiktās prasības attiecībā uz iekšējo normatīvo aktu pilnveidošanu, tādējādi novēršot konkurences neitralitātes neatbilstības risku un analoģisku gadījumu iespējamību nākotnē, KP noslēdza veikto izpēti.
Publiskām personām – valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī to piederošām kapitālsabiedrībām – ir aizliegts kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci. Aizliegums stājās spēkā no 2020. gada 1. janvāra un ir noteikts Konkurences likuma 14.1 pantā.
Lai nodrošinātu likuma prasību ievērošanu, KP veic pārrunas ar publisko personu vai tai piederošo kapitālsabiedrību. Ja pārrunu laikā netiek panākta likuma prasību ievērošana, nodrošinot konkurencei labvēlīgu rezultātu, KP attiecībā uz publiskām personām piederošām kapitālsabiedrībām var turpināt pārkāpuma lietas izmeklēšanu, pieņemot lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu.
Publiskai personai piederošai kapitālsabiedrībai var tikt piemērots naudas sods līdz 3 % no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 250 eiro.