Konkurences padome (KP) pēc noslēgtās tirgus uzraudzības kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas jomā Rīgas brīvostas teritorijā secina, ka kuģu radīto naftu saturošo atkritumu un notekūdeņu apsaimniekošanas tirgū Rīgas brīvostas teritorijā ir ierobežota konkurence, jo kuģu radītos atkritumus ilgstoši apsaimnieko viens komersants. KP ir rosinājusi Rīgas brīvostas pārvaldei (RBP) pēc līdzšinējā apsaimniekošanas līguma darbības beigām rīkot jaunu konkursu, tā nolikumā paredzot jauno apsaimniekošanas līgumu slēgt uz termiņu, kas netiktu uzskatīts par ilgtermiņa un atvērtu tirgu jauniem tirgus dalībniekiem.
Pēc saņemtām sūdzībām par strauji augošām kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas maksām un nevienlīdzīgiem apsaimniekošanas līguma nosacījumiem, lūdzot izvērtēt RBP un līdzšinējā atkritumu apsaimniekotāja SIA “Eko osta” (Eko osta) rīcību, KP uzsāka kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas Rīgas brīvostas teritorijā tirgus uzraudzību. Uzraudzībā KP vērtēja konkurences situāciju kuģu radīto naftu saturošo atkritumu un notekūdeņu apsaimniekošanas tirgū Rīgas brīvostas teritorijā, tostarp analizējot Rīgas brīvostā piemērotās maksas par kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu, ņemot vērā, ka Eko osta ir vienīgais Rīgas brīvostas teritorijā esošo attīrīšanas iekārtu operators.
Ilgtermiņa līgumu ietekme uz kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas tirgu Rīgas brīvostas teritorijā
Jau teju 22 gadus ir spēkā RBP ar Eko ostu noslēgtie divi sadarbības līgumi, kas paredz gan kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu, gan kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu attīrīšanas kompleksa nomu un apsaimniekošanu. Ņemot vērā, ka minētie līgumi ir spēkā līdz pat 2025. gada 31. martam, RBP ir ierobežotas iespējas pārskatīt vai izbeigt minētos līgumus un tajos ietvertos nosacījumus, neraugoties uz to, ka ilgstoši ir kavēta konkurence kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas tirgū, neļaujot tirgū ienākt jauniem tirgus dalībniekiem.
KP tirgus izpēte norāda, ka RBP iesaiste visa veida kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanā līdz šim ir aprobežojusies vien ar konkursa organizēšanu un līguma noslēgšanu konkursa rezultātā, kā arī sanitārās maksas un tarifu maksimālo robežlīmeņu noteikšanu. Jāņem vērā, ka RBP patstāvīgi nav iesaistījusies kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanā, vienlaikus ļaujot kuģu radītos naftas saturošos atkritumus savākt vienam komersantam, tādējādi neveicinot konkurenci kuģu radīto atkritumu un notekūdeņu apsaimniekošanas tirgū Rīgas brīvostas teritorijā.
KP norāda, ka RBP rīcība, novilcinot konkursa organizēšanu par visa veida kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu, tāpat sanitārās maksas un tarifu maksimālo robežlīmeņu noteikšana Rīgas brīvostas teritorijā sniedzamiem pakalpojumiem, nav uzskatāma par saimniecisko darbību, bet gan rīcību publisko tiesību jomā. Attiecīgi RBP nav uzskatāma par tirgus dalībnieku Konkurences likuma (KL) 1.panta 9.punkta izpratnē, bet ir atvasināta publiska persona, uz kuru ir attiecināms KL 14.1 panta regulējums, liedzot ar savu darbību kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci.
KP uzsver, ka RBP pēc spēkā esošo līgumu termiņa beigām būtu jārīko konkurss, kura rezultātā tiktu izvēlēts gan komersants, ar kuru noslēgt līgumu par kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu attīrīšanas kompleksa nomu un apsaimniekošanu, gan komersants, ar kuru noslēgt līgumu par kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu. Vienlaikus, lai netiktu deformēta konkurence un tirgus tiktu atvērts jauniem tirgus dalībniekiem, RBP konkursa nolikumā būtu jānosaka tāds plānotais līgumu termiņš par pakalpojumu sniegšanu, kas nav uzskatāms par ilgtermiņa.
Papildus KP rosina RBP izvērtēt iespējamību pieļaut kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegt vairākiem tirgus dalībniekiem, vienlaikus ņemot vērā, ka kuģim jābūt iespējai vienkāršā un maksimāli ātrā veidā atbrīvoties no tā radītajiem atkritumiem. To būtu iespējams īstenot, sadalot kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu posmos, nodalot savākšanas un pārvadāšanas posmu no atkritumu attīrīšanas, vai dalot pa kuģu radīto atkritumu veidiem, paredzot iespēju Rīgas brīvostas teritorijā kuģiem nodot, piemēram, notekūdeņus tieši notekūdeņu sistēmā, savukārt naftu saturošos kuģu radītos atkritumu savākšanai izmantot kuģi vai autocisternu.