Lai uzlabotu situāciju pārtikas produktu mazumtirdzniecībā, 8. oktobrī Konkurences padomes (KP) pārstāvji tiksies ar ekonomikas ministru Viktoru Valaini un Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvjiem, lai pārrunātu KP sagatavotos Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumu priekšlikumus un iestādes aplēses par to radīto iespējamo finansiālo ieguvumu sabiedrībai un Latvijas pārtikas preču ražotājiem, kā arī apzinātu KP viedokli par likuma grozījumu sabiedriskās apspriešanas atzinumos izteiktajiem iebildumiem.
2024. gada pavasarī KP noslēdza apjomīgu pētījumu olu, zivju, piena, gaļas, graudu un maizes produktu tirgū.[1] Viens no galvenajiem pētījuma secinājumiem norādīja, ka aptuveni 30 procenti mazumtirgotāju piemērojuši lielāku uzcenojumu Latvijas ražotāju produkcijai, salīdzinot ar importēto. Pētījuma rezultāti tika prezentēti politikas veidotājiem - Zemkopības ministrijai, EM un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, - kā arī piegādātāju un tirgotāju asociācijām, aicinot kopīgi meklēt potenciālus risinājumus, lai uzlabotu Latvijā ražotas produkcijas konkurētspēju.
Grozījumi Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumā
Sekojot politikas veidotāju diskusijām par vienlīdzīgu attieksmi cenu veidošanā starp Latvijā un citās valstīs ražotajām pārtikas precēm, Ministru kabinets (MK) 2024. gada pavasarī uzdeva KP sagatavot un iesniegt ekonomikas ministram priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, lai veicinātu godīgu tirdzniecības praksi un vienlīdzīgu konkurenci pārtikas preču mazumtirdzniecības tirgū. Atbildot uz MK uzdevumu, 2024. gada vasaras sākumā KP iesniedza EM NTPAL grozījumu priekšlikumus, kuru mērķis ir aizliegt iepircējiem īstenot diskriminējošu praksi un piemērot nevienlīdzīgus noteikumus tirgū. KP norāda, ka, lai novērstu negodīgas tirdzniecības prakses risku un netiktu diskriminēti jau esošie piegādātāji, kā arī netiktu īstenota nevienlīdzīga attieksme no iepircēju puses, ir nepieciešams pilnveidot NTPAL negodīgas tirdzniecības prakses uzskaitījumu piedāvātajā redakcijā.
KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis norāda: “Normatīvais regulējums, kas nodrošinās vienlīdzīgu iepircēja attieksmi pret piegādātājiem, veicinās godīgu un vienlīdzīgu konkurenci. Patērētāji gūs labumu no lielākas izvēles un produktu pieejamības stabilitātes, savukārt piegādātājiem, jo īpaši vietējiem, būs labākas iespējas godīgi konkurēt vienlīdzīgos apstākļos. Šobrīd politiskā līmenī ir jāveic izšķiršanās par to, kas ir svarīgāks nākotnē - zemas preču cenas vai arī Latvijas ražotāju atbalstīšana. Ja netiks veiktas izmaiņas normatīvajā regulējumā, ilgtermiņa sekas izjutīs ne tikai vietējie piegādātāji, bet arī patērētāji un konkurence kopumā”.
KP virzītie NTPAL grozījumu priekšlikumi aptver vienlīdzīgu nosacījumu attiecināšanu uz piegādātājiem, ietverot tos tipveida līgumos, kas iestādes ieskatā sniegs piegādātājiem skaidru izpratni, kas no viņiem tiek sagaidīts, tādējādi samazinot neskaidrības un pārpratumus. Vienlaikus standartizēti nosacījumi atstās mazāk iespēju pretrunīgām interpretācijām, tādējādi samazinot potenciālo strīdu iespējamību, jo piegādātāji varēs būt droši, ka pret tiem netiek izvirzīti nelabvēlīgāki nosacījumi kā citiem līdzvērtīgiem piegādātājiem.
Tostarp priekšlikumi ietver arī to, ka par preču izņemšanu no sortimenta iepircējam būtu savlaicīgā termiņā jāinformē piegādātāji, lai mazinātu riskus un piegādātāji iespējami savlaicīgi varētu rast alternatīvus noieta kanālus. KP atzīmē, ka piedāvātie NTPAL priekšlikumi attieksies uz visiem piegādes ķēdes posma pircējiem, kas nozīmē, ka to interpretācija ir skatāma daudz plašākā mērogā kā tikai un vienīgi uz mazumtirgotājiem vai preču uzcenojumu.
Pēc normatīvo aktu grozījumu priekšlikumu un tirgus dalībnieku argumentu pirmā apļa izvērtējuma ievietošanas MK tiesību aktu projektu publiskajā portālā, publiskajai apspriedei tika izvietoti šādi NPTAL grozījumu priekšlikumi:
- Papildināt NTPAL 5.panta pirmo daļu ar 17. punktu, kas nosaka aizliegumu iepircējam “piemērot atšķirīgus sadarbības un tirdzniecības nosacījumus lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātājam salīdzināmos darījumos ar citu lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātāju vai īstenot darbības, kas tiešā vai netiešā veidā diskriminē lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātāju, radot tam konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus”;
- Papildināt NTPAL 5. panta pirmo daļu ar 18. punktu, kas nosaka aizliegumu iepircējam “mainīt preču sortimentu, ja par to nav rakstveidā paziņots piegādātājam termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par 30 dienām”.
Tostarp KP tika saņemti arī vairāki Zemkopības ministrijas priekšlikumi tiesiskā regulējuma pilnveidei, apkopojot ražotāju un piegādātāju ieteikumus, uz kuriem KP sniedza komentāru 2024. gada septembra sākumā. Arī ar šiem priekšlikumiem EM pārstāvji un ekonomikas ministrs iepazīsies 8. oktobra sanāksmē ar KP.
[1] I daļas pētījumu par piena produktu tirgu. sk. šeit: https://www.kp.gov.lv/lv/jaunums/konkurences-padome-peta-piena-produktu-cenas-no-svaigpiena-lidz-veikalu-plauktiem / II daļas pētījums par graudu un maizes produktu tirgu. sk. šeit: https://www.kp.gov.lv/lv/jaunums/kp-tirgus-uzraudziba-peta-graudu-un-maizes-produktu-cenas / III daļas pētījums par gaļas, olu un zivju produktu tirgu. sk. šeit: https://www.kp.gov.lv/lv/jaunums/kp-tirgus-uzraudziba-peta-galas-olu-un-zivju-produktu-cenas