Jaunumi

13. aprīlī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut SIA “EfTEN Domina” piešķirt tiesības SIA “MAXIMA Latvija” (MAXIMA) izmantot mazumtirdzniecības telpas iepirkšanās centrā “DOMINA Shopping” Rīgā, Ieriķu ielā 3.

Izvērtējot apstākļus, KP konstatēja, ka darījuma rezultātā MAXIMA tirgus daļa konkrētajā tirgū būtiski nepalielināsies, kā arī uzņēmums tikai uzsāks savu darbību multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, līdz ar to tirgus koncentrācija segmenta ietvaros nepalielināsies. Papildus tam, darījuma rezultātā varētu tikt saasināta konkurence starp visiem ikdienas patēriņa preču mazumtirgotājiem, kas darbojas šajā segmentā.

Līdzīgi kā citos apvienošanās gadījumos, mazumtirdzniecībā īpaši svarīgi ir noteikt konkrēto preces un ģeogrāfisko tirgu, lai varētu izvērtēt, cik lielā teritorijā tiks ietekmēti patērētāji konkrētās apvienošanās rezultātā.

KP apvienošanās lietas izpētē kā darījumā ietekmētais tirgus tika noteikti ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, kuru tirdzniecības telpas platība ir virs 600 m2 un kas savās telpās spēj nodrošināt vismaz 6000 sortimenta vienību mēnesī. Kā konkrētais ģeogrāfiskais tirgus tika noteikts 13 minūšu brauciena laika attālums (izohrons) ap “DOMINA Shopping”.

Tirgus daļu noteikšanai konkrētajā tirgū (13 minūšu brauciena attālumā) tika iekļauti 62 ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, tajā skaitā veikali, kas atrodas multifunkcionālajos iepirkšanās centros.

Multifunkcionālie iepirkšanās centri ir stratēģiski nozīmīga vieta tirgus dalībniekiem, jo patērētāji visticamāk apvienos iepirkšanos multifunkcionālā iepirkšanās centrā ar ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikala apmeklējumu. Savukārt mazumtirdzniecības veikali, kas atrodas ārpus multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem, nespēj efektīvi konkurēt ar šajos centros esošiem līdzvērtīgiem veikaliem, jo patērētājam nav ekonomiski izdevīgi izvēlēties citu alternatīvu saviem ikdienas patēriņa preču pirkumiem, veicot centra apmeklējumu.

Tādējādi multifunkcionālie iepirkšanās centri ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē konkrētā veikala konkurētspēju. Iegūt un saglabāt stratēģiski svarīgas vietas kļūst arvien nozīmīgāk, ņemot vērā, ka tirgū šādas vietas ir ierobežotā skaitā.

Jānorāda, ka šobrīd multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā SIA “RIMI LATVIA” ir vadošais tirgus dalībnieks, kas darījuma ietekmētajā tirgū atrodas septiņos (“Mols”, “Origo”, “Alfa”, “Dole”, “Galerija Centrs”, “Galleria Riga” un “Atrium Azur”) no desmit centriem.

Ņemot vērā, ka apvienošanās rezultātā nerodas un nenostiprinās dominējošais stāvoklis un nevar tikt būtiski samazināta konkurence nevienā no ietekmētajiem tirgiem, KP pieņēma lēmumu atļaut apvienošanos, kur SIA “MAXIMA Latvija” iegūst izmantošanas (nomas) tiesības uz mazumtirdzniecības telpām Ieriķu ielā 3, Rīgā.