Konkurences padome (KP) aicina pašvaldības izvērtēt saistošos noteikumus, kas regulē pašvaldības nodevas piemērošanu par reklāmas izvietošanu, lai nodrošinātu vienlīdzīgus un objektīvus konkurences apstākļus visiem uzņēmējiem, neatkarīgi no to juridiskās adreses vai produkcijas izcelsmes.

KP ir konstatējusi, ka vairākās pašvaldībās saistošie noteikumi paredz reklāmas nodevu atvieglojumus un diferencētus koeficientus, piemērojot tos atkarībā no uzņēmuma reģistrācijas vietas vai produkcijas izcelsmes. Šāda pieeja var radīt priekšrocības vietējiem uzņēmējiem, vienlaikus ierobežojot citu uzņēmēju iespējas un pakalpojumu brīvu apriti.

Lai novērstu iespējamu neatbilstību konkurences neitralitātes regulējumam un Eiropas Savienības tiesību normām, KP aicina visas pašvaldības pārvērtēt saistošos noteikumus un nodrošināt, ka reklāmas nodevas piemērošanas kārtība veicina vienlīdzīgus konkurences apstākļus.

KP turpinās sekot līdzi pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem un nepieciešamības gadījumā sniegs rekomendācijas, lai veicinātu godīgu un atvērtu konkurences vidi visā Latvijā. Tāpat KP ir gatava sniegt pašvaldībām konsultatīvu atbalstu saistošo noteikumu atbilstības konkurences neitralitātei izvērtēšanā.


Publiskām personām – valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī to piederošām kapitālsabiedrībām – ir aizliegts kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci. Aizliegums stājās spēkā no 2020. gada 1. janvāra un ir noteikts Konkurences likuma 14.1 pantā.

Lai nodrošinātu likuma prasību ievērošanu, KP veic pārrunas ar publisko personu vai tai piederošo kapitālsabiedrību. Ja pārrunu laikā netiek panākta likuma prasību ievērošana, nodrošinot konkurencei labvēlīgu rezultātu, KP attiecībā uz pašvaldībām var vērsties Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijā saistībā ar pārkāpumu pašvaldības darbībā vai ar priekšlikumu pie ekonomikas ministra, ja pārkāpums izriet no normatīvā akta.