11.maijā Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut MTG Broadcasting AB iegādāties AS „Latvijas Neatkarīgā Televīzija”. Darījumam noteikti saistošie noteikumi, kas novērš iespējamo kaitējumu konkurencei. Vienlaikus, lai nepieļautu, ka tirgus un tā normatīvā regulējuma izmaiņu dēļ apvienošanās nodara būtisku kaitējumu tirgum un patērētājiem, KP patur tiesības līdz 2017.gada beigām likt apvienošanās dalībniekiem daļu savu aktīvu pārdot.
Lēmums atļaut apvienošanos tika pieņemts, lai nodrošinātu Latvijas iedzīvotājiem plašāku iespēju saņemt kvalitatīvu, Latvijā veidotu un vietējiem skatītājiem paredzētu bez maksas pieejamu televīzijas programmu saturu.
Savā lēmumā KP norāda, ka abu televīziju veiksmīgai pastāvēšanai tirgū, darbojoties atsevišķi, kaitējusi gan ekonomiskā krīze, gan augstās digitālās televīzijas ieviešanas izmaksas. Televīziju apvienošana, lai arī samazinātu konkurenci, tomēr ļautu televīzijām efektivizēt savu darbību un nodrošināt patērētājiem svarīgo satura kvalitāti, kā arī, iespēju robežās, informācijas daudzveidību.
Tā kā apvienošanās rezultātā būtiski palielināsies tirgus koncentrācija, KP paredzējusi saistošos noteikumus, kas novērš kaitējumu konkurencei un aizsargā reklāmdevēju, televīzijas satura izplatītāju un gala patērētāju – televīzijas skatītāju – intereses.
Tā ar KP lēmumu noteikts, ka apvienošanās gadījumā programmām TV3 un LNT jābūt pieejamām bezmaksas apraidē vismaz līdz 2013.gada 31.decembrim, turklāt abām programmām jāsaglabā neatkarīgas un patstāvīgas ziņu raidījumu redakcijas, kā arī jāsaglabā ziņu raidījumu daudzums šobrīd esošajā apjomā. Savukārt programmu redaktoriem amata aprakstā jābūt atsevišķi nostiprinātai redakcionālā neatkarība no mediju īpašnieka. KP arī noteikusi, ka programmām LNT un TV3 vismaz 21% no raidlaika jāaizpilda ar oriģinālu, Latvijā veidotu saturu.
Attiecībā uz reklāmas tirgu, apvienošanās dalībniekiem liegts paaugstināt reklāmas raidlaika cenas kanālos TV3, TV6, 3+ vismaz līdz 2012.gada beigām, bet, ja līgums ar kādu reklāmdevēju ir spēkā ilgāk, tad līdz šī līguma termiņa beigām. Savukārt pēc 2012.gada reklāmas cenu drīkst palielināt ne vairāk kā par gada inflācijas koeficientu. Būtiski arī, ka apvienošanās dalībnieki attiecībā pret reklāmdevējiem nedrīkst savas programmu pakas sasaistīt – tā, piemēram, ja reklāma tiek ievietota LNT programmu grupā, reklāmdevējam nedrīkst uzspiest šīs reklāmas ievietošanu arī citos MTG kanālos, tai skaitā Igaunijā un Lietuvā.
Lai nepieļautu, ka apvienošanās rada kaitējumu tiem uzņēmumiem, kas no apvienošanās dalībniekiem iegādājas televīzijas programmas to tālākai izplatīšanai gala patērētājiem (skatītājiem), KP noteikusi, ka apvienošanās dalībniekiem jānodrošina iespēja iegādāties to programmas gan atsaistīti (bez pienākuma, pērkot vienu programmu, komplektā pirkt arī citu), gan sasaistīti, par pirkšanu komplektā saņemot atlaidi, kas nedrīkst pārsniegt 20% no kopējās cenas.
Tāpat noteikts, ka apvienošanās dalībnieku programmu izplatīšanā nedrīkst tikt iesaistīti starpnieki, turklāt programmu retranslācijas tiesības jānodrošina uz vienlīdzīgiem nosacījumiem, nepiedāvājot īpaši labvēlīgus nosacījumus MTG Broadcasting AB piederošajai VIASAT AS.
Lai nodrošinātu efektīvu uzlikto nosacījumu kontroli MTG Broadcasting AB reizi gadā jāiesniedz KP starptautiskas auditoru kompānijas auditētus un apstiprinātus vidējās cenas mainīšanas datus, ietverot MTG Broadcasting AB „klasiskās reklāmas” pārdošanas ieņēmumu datus un neatkarīgas mediju pētījumu aģentūras apkopotus reklāmas izvietošanas pakalpojuma pārdošanas apjoma datus par iepriekšējo gadu. Tāpat uzņēmumam 2014.gadā jāiesniedz visaptveroša informācija par darbību Latvijā un finansiālo stāvokli, darbību atsevišķos tirgos un apvienošanās ietekmi uz tiem.
Tomēr, ņemot vērā iespējamās izmaiņas tirgū, ko varētu izraisīt gan normatīvā regulējuma maiņa attiecībā uz digitālās televīzijas nodrošināšanu un must-carry principa ievērošanu, gan ekonomiskās situācijas attīstība, KP lēmumā noteikts, ka līdz 2017.gada beigām KP ir tiesības likt apvienošanās dalībniekiem veikt strukturālas izmaiņas, atsavinot daļu no saviem aktīviem.
Pirms apvienošanās MTG Broadcasting AB Latvijā realizē izšķirošu ietekmi pār SIA „TV3 Latvia”, VIASAT AS un SIA „Star FM”. Savukārt AS „Latvijas Neatkarīgā Televīzija” realizē izšķirošu ietekmi SIA „TV5”, SIA „Latvijas Ziņu Kanāls” un SIA „Mūzikas Kanāls”.
___________________________________________________________________________
Pirms lēmuma pieņemšanas KP uzklausīja apvienošanās dalībnieku konkurentu un sadarbības partneru, kā arī Nacionālas elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes viedokli, un izvērtēja darījuma ietekmi uz tirgiem, kuros darbojas apvienošanās dalībnieki:
(1) bezmaksas televīzijas programmu izplatīšanas tirgu (TV3 un LNT programma);
(2) maksas televīzijas nespecializētu tēmu programmu izplatīšanas vairumtirdzniecības tirgu (programmas TV6 un TV3+ un TV5);
(3) maksas televīzijas specializētu tēmu programmu izplatīšanas vairumtirdzniecības tirgu (VIASAT programmas un LMK (šobrīd - Kanāls 2));
(4) reklāmas izvietošanas pakalpojuma televīzijas programmās tirgu Latvijas Republikā;
(5) televīzijas satura (content) iepirkuma tirgu,
(6) maksas televīzijas izplatīšanas mazumtirdzniecības tirgu (programmu izplatīšana satelīta televīzijas platformā).
Lēmums pieejams šeit >>>