Konkurējošiem tirgus dalībniekiem ir atļauts noslēgt sadarbības vienošanās, kuras veicina preču vai pakalpojumu ražošanu, realizāciju, vai ekonomisko attīstību, tādējādi radot labumu patērētājiem. Konkurences padome (KP) izvērtēja divu slēpošanas un atpūtas parku sadarbības vienošanos par vienotu noteikumu piemērošanu savstarpēji neatkarīgos slēpošanas un snovborda parkos un sniedza norādes, kādas vienošanās ir tiesīgi slēgt konkurējoši tirgus dalībnieki.
2023. gada nogalē KP saņēma lūgumu sniegt konsultāciju par divu savstarpēji konkurējošu slēpošanas un atpūtas parku sadarbības vienošanos, kas ļautu klientiem izmantot to pakalpojumus uz vienotiem noteikumiem. Pēc tikšanās ar iesaistītajām pusēm, KP sniedza uzņēmumiem skaidrojumu par to, kāda rīcība no konkurences tiesību viedokļa ir pieļaujama un kāda rīcība ir aizliegta uzņēmumu plānotajās darbībās.
Iepazīstoties ar plānotās sadarbības noteikumiem, KP secināja, ka vienotu noteikumu izstrāde diviem patstāvīgiem slēpošanas un atpūtas parkiem ir vērtējama kā kopīga pakalpojuma pārdošana, kas tirgus dalībniekiem ir atļauta, ja to kopējā tirgus daļa kalnu slēpošanas pakalpojumu tirgū Latvijā nepārsniedz 15 % un tā nesatur karteļa jeb konkurējošu uzņēmumu aizliegtu vienošanos, piemēram, par cenu noteikšanu, klientu vai tirgus sadali un citām darbībām, kas ierobežo konkurenci par sliktu patērētājiem. Savukārt, ja vienošanās dalībnieku tirgus daļa pārsniedz 15 %, tiem ir rūpīgāk jānovērtē vienošanās atbilstība Konkurences likuma (KL) 11. panta noteikumiem.
Saskaņā ar KL 11. panta otro daļu par spēkā esošām tiek atzītas tādas vienošanās, kuras veicina preču ražošanas vai realizācijas uzlabošanu vai ekonomisko attīstību, radot labumu patērētājiem. Kā arī, ja šīs vienošanās neuzliek attiecīgajiem tirgus dalībniekiem ierobežojumus, kuri nav nepieciešami minēto mērķu sasniegšanai, un nedod iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā konkrētā tirgus daļā. Tirgus dalībnieku paredzētās vienošanās kontekstā, KP skaidroja, ka to plānotie sadarbības noteikumi par kopīgiem reklāmas, klientu loģistikas, biļešu tirdzniecības, tehnikas izmantošanas pasākumiem, tostarp vienotas biļešu cenu un atlaižu politikas īstenošanu sadarbības partneru kalnu slēpošanas un snovborda parkos sniegs ieguvumus patērētājiem un tādējādi no konkurences tiesību viedokļa ir pieļaujami.
Ņemot vērā, ka abi tirgus dalībnieki turpinās sniegt slēpošanas un snovborda pakalpojumus arī patstāvīgi, konkurējot par klientu piesaisti, kas izvēlēsies izmantot pakalpojumus tikai vienā no parkiem, KP skaidroja, ka pretēji konkurences noteikumiem ir slēgt konkurenci ierobežojošas vienošanās, piemēram, par cenām un piemērojamo atlaižu noteikšanu, vai informācijas apmaiņu, kas attiecas uz cenām vai pārdošanas noteikumiem par slēpošanas un snovborda pakalpojumiem, kurus tirgus dalībnieki aizvien turpinās sniegt patstāvīgi un neatkarīgi ārpus plānotās sadarbības vienošanās.
KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis: “Starp uzņēmumiem noslēgtas vienkāršas vai komplicētas vienošanās, kas skar dažādus sadarbības jautājumus, tostarp par sniegto pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, nav retums. KP atbalsta tās uzņēmēju vienošanās, kuras efektivizē preču un pakalpojumu piedāvāšanu, tādējādi sniedzot labumu patērētājiem, tāpēc novērtējam konkrēto uzņēmumu rīcību konsultēties ar KP par iecerēm pakalpojumu sniegšanas uzlabošanas nolūkos. Aicinām arī citus uzņēmumus sazināties un konsultēties ar KP, ja rodas šaubas vai nav izprotams, vai plānotie sadarbības noteikumi vai cita veida vienošanās neierobežos konkurenci, jo tikai tā var iegūt pārliecību, ka pieņemtais gala lēmums atbildīs konkurences noteikumiem.”