Jaunumi

12. septembrī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut apvienošanos, ar kuru SIA “Lāčplēša alus” iegūs izšķirošu ietekmi pār SIA “Bauskas alus” un Bauskas alus ražotnes notekūdeņu savākšanas un attīrīšanas pakalpojumu sniedzēju SIA “RŪTA M”. KP nekonstatēja būtisku kaitējumu konkurencei, tāpēc lēma par darījuma atļaušanu.

SIA “Lāčplēša alus” pieder SIA “Cido grupa”. SIA “Cido grupa” un tās saistītās komercsabiedrības nodarbojas ar alus ražošanu un vairumtirdzniecību ar zīmoliem “Līvu”, “Lielvārdes”, “Madonas”, kā arī vairumtirdzniecībā izplata alu ar starptautiskiem zīmoliem “Heineken”, “Krušovice” un “Sol”. Tāpat SIA “Cido grupa” un tās saistītās sabiedrības veic bezalkoholisko dzērienu ražošanu un/vai vairumtirdzniecību ar tādiem zīmoliem kā “Mangaļi”, “Cido”, “Zoo”, “Fruts”, “Frutto”, “Pepsi Co”, “Miranda”, “7up”, “Mountain Dew”, “Njoy”, “Fantastika”, “Senču kvass” un citiem.

Savukārt SIA “Bauskas alus” nodrošina šī alus ražošanu un vairumtirdzniecību, kā arī nodarbojas ar tādu gāzētu bezalkoholisko dzērienu ražošanu un vairumtirdzniecību kā kvass, iesala dzēriens “Veselība”, “Porteris”, tējas sēnes dzēriens “Dr. Kombucha” un “Dr. Kambuča karkade”.

Izpētes rezultātā KP secināja, ka pēc apvienošanās abu uzņēmumu kopējā tirgus daļa alus vairumtirdzniecības tirgū dažādos mazumtirdzniecības kanālos palielināsies nelielā apmērā, nepārsniedzot 5%, kas vērtējams kā nebūtisks koncentrācijas pieaugums. Savukārt SIA “Bauskas alus” tirgus daļa bezalkoholisko gāzēto dzērienu ražošanas un vairumtirdzniecības tirgū ir ļoti maza, tāpēc padziļināti KP nepētīja bezalkoholisko gāzēto dzērienu tirgu.

Padziļināti novērtējot situāciju alus vairumtirdzniecības tirgū viesnīcu, restorānu un kafejnīcu sektorā, KP nekonstatē, ka SIA “Lāčplēša alus”/SIA “Cido grupa” kopā ar SIA “Bauskas alus” būtu iespēja izmantot savu tirgus varu pret esošiem tirgus dalībniekiem, ierobežojot vai kavējot potenciālo tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū. Izvērtējot tirgus dalībnieku sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, KP secina, ka apvienošanās rezultātā būtiski nemainīsies tirgus struktūra, kā arī neizveidosies vai nenostiprināsies dominējošais stāvoklis nevienā no ietekmētajiem tirgiem. Tāpēc apvienošanās darījums ir atļaujams.

Lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā, apvienošanās darījumiem, kas atbilst Konkurences likumā noteiktajiem kritērijiem, nepieciešama KP atļauja. Tādējādi KP nodrošina valstisku kontroli pār tirgu koncentrēšanos, lai neveidojas tādas strukturālas izmaiņas, kuru rezultātā patērētājiem ilgtermiņā tiek ierobežotas izvēles iespējas vai preces un pakalpojumi jāiegādājas par nekonkurētspējīgu cenu.